SLIKE I DOGADJAJI

Ovaj blog je posvecen svim bivsim i sadasnjim gradjanima Banjaluke, onima koji nisu uprljali svoj obraz i koji svakome mogu pogledati u oci. Prilozi i slike su objavljivani bez nekog posebnog reda, pravila i vaznosti, s namjerom da uspostave pokidane ili ostvare nove veza i prijateljstva. Svi oni dobronamjerni kojima je Banjaluka u srcu su dobrodosli da posalju svoje priloge ili komentare.

My Photo
Name:
Location: United States

Tuesday, August 09, 2011

Stare slike

Moja oluja, ona koja me uredno pohodi vec devetnaest godina i cije naznake pocinjem osjecati sredinom kolovoza, a kulminaciju dozivljavam u trecoj dekadi rujna, ove godine je uranila i bojim se da bi se mogla pretvoriti u hurikan. Mozda je to izazvano jednim razgovorom, mozda starim slikama kojih se napokon docepah, a mozda i opcom klimom. Sta je, da je, vec sad trese zestoko i samo se nadam da ce je nesto skrenuti s mog puta ili bar oslabiti njenu snagu. U protivnom... Ma ne smijem ni misliti da bi me mogla slomiti. Radije razmisljam o varijanti da mene pretvori u furiju.

Te slavne banjolucke ' 92. u grad se podmuklo uvukao vjetar s Gazimestana koji ce u narednim godinama olujnom snagom pocistiti ispred sebe djecu zaljubljenu u Vrbas, miris lipa, zaljublenu u svoje prijatelje, svoje skolske klupe...

Te godine samo dva zadatka si postavih: spasiti djecu i obiteljske albume. Vremenom sam shvatila da mi fale fotografije iz djetinjstva, iz mladosti mojih roditelja, njihovih roditelja i sve ostale rodbine, kao i zgrada, parkova, skola, odmaralista na moru, radnickih savjeta...Fali mi zivot, zapravo dokaz tog zivota.

Srecom kod sestre je ostala kutija sa slikama povadjenim iz maminih i tatinih obiteljskih albuma. Sa strahom sam je otvarala jer cetiri fotke su mi bile posebno vazne. Dvije od njih su imale dokumentarnu vaznost za Banju Luku, a jedna za Lubiju. Nema ih. I kome se ja sada mogu pohvaliti? Tko bi vjerovao mojoj prici ?

Moje razocarenje povuklo se susretom sa nekim vec zaboravljenim licima, osmjeh na lice navukose modni detalji iz davnih vremena ( tko se sjeca kupacih gaca sasivenih od crnog glota u kojima smo kao djecurlija gazili jadranskim plazama ?). Izleti, stafete, bakljade... sve smo mi to zivjeli tamo dolje u Banjoj Luci. Te slike izazovu i one nikad ne snimljene, a mene ovih dana opsjedaju one u kojima vidim nas, razdraganu djecurliju kako trckara za krijesnicama ( svjetlaci, svici ), fata ih i lijepi na celo. Rado bi ih pokazala Filipu i Dominiku, ali krijesnica vise nema. I tako slike dozivaju misli, pa onda misli dozivaju slike, letis kao duh iznad prostora iz drugog vremena, a onda zazvoni telefon... Ljuta sam kao poslije nedosanjanog sna, a moja reakcija ide do “pas mater ".

I sad kad trebam napraviti izbor iz tog mora slika zastaje neodlucna : hocu li staviti svoju lijepu mamu, svoju sestru debeljucu ili sestru sportasicu, mozda sebe kao sestogodisnju tankonogu plavusicu ...? Hmmm, sve su lijepe. A znam zapravo od pocetka, tatine slike cu staviti. Bolje da stavim njegove slike nego da pisem o njemu, ne bi to imalo ni kraja, ni konca. Pa opet dilema: pratiti njegov modni put od sesira, preko radnicke mice do francuske kape ( bas tim redom ), ili redati slike koje vezu period od pedesetak godina, mladic na biciklu, otac tri male curice na motoru, godine dobrog zivota u autu ? Ili da krenem od modno osvestenog sarmera u drustvu zgodnih dama, pa preko ponosnog pater familiusa u okruzenju supruge i kceri, pa do blazenog osmijeha izazvanog prisustvom unuka ?

Slatke dileme, ali nemam za njih rjesenje. Bit' ce tata, ali nasumice.

I sad se vi pitate kakve veze ima prvi dio price sa drugim ? Nikakve, osim da podsjeti mene gdje i kako sam / smo zivjeli. Onima dolje ne zelim nista dokazivati ni pokazivati. Oni ce i onako blejati kao i do sada da je to samo njihovo bilo i ostalo, da se mi tu nismo uklapali, pa smo eto otisli....ma bolje da prekinem, jer bit' ce opet "pas mater ".

Nada

Labels: ,

2 Comments:

Anonymous Nada Š. D. said...

Mislila sam da ce ove slicice nekoga zainteresirati pa cu tako kroz komentar dobiti priliku opisati ih. Milan je to propustio vjerovatno zbog nedostatka vremena. Oprostite na smetnji, ali ja cu posao odraditi do kraja.

1. Na poledjini prve slike pise B. Luka, park, mart 1940. Moj tata je tada imao dvadeset godina.

2. Na drigoj slici pise samo 1945. Kako sam ja uvijek nesto zapitkivala, tata mi je rekao da su s njim ukrajinski prijatelji koji su se nakon 2. svj. rata skrasili u Kanadi.

3. Poledjina trece slike je prazna. Ja sam je nazvala Socrelisti. Na njoj sam prepoznala ljubijske face iz redova zanatlija, sluzbenika iz Rudnika i Opcine, geologa, inzenjera, buducih direktora... Mislim da su godine rane pedesete.

4. Na cetvrtoj slici iz aprila 1940. su neka poznata banjolucka prezimena : Kesic Veselin, Muhurdarevic Hilmija, Kesic Mirka, Kazandzija. Okruzenje vam je poznato.

5. Ispred Celuloze, godina ' 57 ili '58.

6. U ovom drustvu je i grupa BL gradjana iz Celuloze ( tako smo prije zvali INCEL ), ocito na nekom savjetovanju, seminaru ili sl. Zagreb, Trg zrtava fasizma, '57. ili '58.

Hvala na paznji.
Nada Š. D.

Friday, 12 August, 2011  
Anonymous Anonymous said...

Prije 2 dana napisala sam komentar,ali mi pobjegao.Tesko se bilo odluciti za novi.
Blizi se opet godisnjica Davora i vracaju se slike u glavi svega sto smo prezivjeli.Samo tada nije bilo mobitela da slikam-nazalost.
Sa Nadinih slika uvjerila sam se koliko je slicna tati,kako je bila lijepa moda onog vremena,koja se djelomicno ponovila tokom godina,jer nema se sta novo izmisliti.
Kada smo odlazili iz B.L. na slike nisam mislila.Obradovalo me sto je tata u svom neseseru ponio nesto slika,koje je svaki dan gledao ziveci u svom svijetu daleke mladosti.Pozdrav Niskana

Friday, 12 August, 2011  

Post a Comment

<< Home