SLIKE I DOGADJAJI

Ovaj blog je posvecen svim bivsim i sadasnjim gradjanima Banjaluke, onima koji nisu uprljali svoj obraz i koji svakome mogu pogledati u oci. Prilozi i slike su objavljivani bez nekog posebnog reda, pravila i vaznosti, s namjerom da uspostave pokidane ili ostvare nove veza i prijateljstva. Svi oni dobronamjerni kojima je Banjaluka u srcu su dobrodosli da posalju svoje priloge ili komentare.

My Photo
Name:
Location: United States

Thursday, January 07, 2010

LIČNO, NISAM ĆUTALA I PRISTAJALA NA ZLO RADI SEBE

Intervju koji slijedi sam jos prije nekoliko dana dobio od Enise ali ga nisam htio objaviti dok ga sam autor nije objavio. Mozda su ga neki vec procitali, ali ako se to i desilo, predlazem da ga proctaju jos jednom jer to Radmila i njeni zivotni stavovi svakako zasluzuju.

Primjetićete i vi, poštovani čitatelji, da me u posljednje vrijeme hoće nešto dame. Jeste, moj su izbor, ali i kriteriji su odavno već poznati: biram hrabre, odvažne, one sa petljom i snažnim porukama. I rezultatima iza sebe. Ali, kada u tom nizu naiđem još i na koleginicu po peru te sugrađanku, onda razgovor, jednostavno, ima da bude zanimljiv. Ne bi mu bilo kraja da nije onog famoznog vremenskog i prostornog limita. Zadovoljstvo mi je bilo razgovarati sa sugrađankom i jednom od najpozitivnijih ličnosti u BiH u 2009. godini po izboru sarajevskog magazina "BH Start" . Nemojte mi zamjeriti što ću biti malkice i subjektivan: naime, ovaj razgovor mi je posebno drag jer je vođen sa kćerkom moje dugogodišnje radne kolegice Milice Karlaš.

Čovjek se od postanka često okreće ka drugom, želeći mijenjati okruženje, zaboravljajući da krene od sebe...* Dakle, ne osjećam se dobro u stadima, političkim, vjerskim, bilo kakvim, u njima mi je jako zagušljivo, imam svoj put koji je naravno teži. Kolektivitet nudi tobožnju sigurnost koja naravno zaudara i kome treba pastir neka izvoli. Meni ne.*Borila sam se na svoj način i u svoje ime. Radi sebe, svoje mentalne higijene, svog osjećaja za pravdu, ma kako iluzorno to nekima zvučalo i radi sapatništva sa ugnjetavanim...*Roditeljima sam posvetila knjigu, njihova genetika je uticala i na moj životni kod..*

Uvijek je bilo izazovno, pa, ako hoćete, i prestižno naći djetelinu sa četiri lista. Kako ste Vi našli svoju i šta Vam ona, s ljudskog, etičkog, moralnog te literarnog aspekta, znači?

KARLAŠ: Djetelina je nešto što je oduvijek bilo u meni, samo što se ona ponekad i tu može zagubiti. Moj životni moto je bio da ja tu djetelinu moram uvijek iznova pronalaziti u sebi, i premda sam osjećala koliko je to teško, znala sam da je to prava blagodet. Četverolisnicu dugujem prvenstveno sebi, svojoj mentalnoj i duhovnoj i intelektualnoj i moralnoj i literarnoj i kako god hoćete higijeni. Mišljenja sam da svijet postaje bolji ako mi ponaosob to postajemo. Covjek se od postanka često okreće ka drugom, želeći mijenjati okruženje, zaboravljajući da krene od sebe. Za mene je takva djetelina imperativ u svakom domenu. Ne mogu odijeliti svoju ljudsku prirodu od spisateljske.

Zaista, kakve je reakcije kod prvih čitatelja te književne kritike proizveo Vaš nedavno izdani roman "Četverolisna djetelina"?
KARLAŠ: U Banjaluci je na promociji u Domu kulture bilo prisutno stotinjak mojih prijatelja, poznanika, znanaca, s kojima sam htjela da podijelim emociju. Već sutradan su počeli da me zovu od rane zore sa utiscima. Od reakcija na stil, do emocija koje je knjiga u njima proizvela. A reakcije su bile dirljive i dobre. Ja sam tad osjetila da sam nešto što je dugo bilo u meni pustila i podijelila i da ta djetelina sad ima svoj put. Kroz knjigu sam ljudima dala dio sebe i oni su to prepoznali, i to kako smo se mi susreli u najdubljim dijelovima nas samih mi je bio najljepši poklon. Kada je u pitanju književna vrijednost djela, oglasili su se pozitivnim kritikama Stevan Tontić, Mile Stojić, čuveni "crveni" fratar fra Marko Oršolić, Valerijan Žujo, Pero Zubac i mnogi drugi. Naš čuveni književnik Filip David koji je došao kao jedan od učesnika promocije u Centru za kulturnu dekontaminaciju u Beogradu je kazao kako se pravi književnik odmah prepozna. I još da na koncu ostaje ta literarna vrijednost kao vječna konstanta. Filip je recenzent mog sljedećeg izdanja kako na našem, tako i na engleskom i na njemačkom jeziku.

U Banjaluci se nije niko oglasio izuzev što je mlada, međunarodno nagrađivana i talentovana pjesnikinja Tanja Stupar-Trifunović napisala recenziju za prvo izdanje knjige. Ali, knjiga se traži, bez obzira što je u tzv. književnoj, hermetički užasno zatvorenoj banjalučkoj književnoj realnosti ignorisana. I ja se prilično držim po strani od tog svijeta.

Knjiga je u banjalučkoj knjižari "Littera" samo za dva mjeseca prodaje bila najprodavanije štivo, a kad god uđem u neku knjižaru u gradu, prodavci mi kažu da se moja knjiga traži i da građani pitaju gdje se može kupiti.

Ljudi mi se javljaju danonoćno sa svih strana svijeta, šaljem im knjige, poslije mi pišu o utiscima. Sa mnoštvom tih ljudi koje nisam znala od ranije sam postala neka vrsta srodne duše na daljinu. To je bogatstvo, ti kontakti. Sa nekima sam pak obnovila kontakte.

Kada mi u Bosni i Hercegovini kažu da je knjiga hit, ja to ne doživljavam onim pogubnim dijelom ličnosti koji proždire sujeta. Negdje u dubini duše mi svi znamo koliko smo ili nismo dobri u svom stvaralaštvu. S te strane nisam iznenađena, znam kako pišem. Ali znam i da ono što je ispod površine u tom štivu, prepoznaju zaista odabrani. Knjiga je bezvremena, unatoč okvirima u koje je naizgled smještena. Nije politički pamflet koji je potrošan, već nešto mnogo dublje.

S druge strane, knjiga ima jednu nit koja unatoč što boli istovremeno djeluje katarzično. Svi su imali neko brdo iznad mora, prijatelje, gubitke i lako se obnovi zajedničko sjećanje u tom domenu, protkano emocijama. Rekla bih da knjiga boli, ali i liječi.

Budući da je nas - Banjalučana te Prijedorčana najviše vani, a naročito nas se tiče sadržaj knjige, kako je mi možemo nabaviti?

KARLAŠ: Za naše ljude u inostranstvu postoji više načina. Jedan je da ja šaljem svoje knjige, drugi da im neko od poznanika, prijatelja, rodbine i slično ko dolazi u BiH knjigu kupi ovdje u knjižari Littera, odnosno u Sarajevu u Bybooku. Sejtariji ili Coonectumu na Baš Čaršiji ili Logosu u Zenici. Druga je da knjigu poruče od mog prijatelja Đoke Kaluđerovića Šopena iz Kalifornije, a svi podaci se mogu naći na cafe Kajaku. A eto, jedan tiraž će sad sa mnom i u Boston i Washington, pa je i to prilika.

Pošto i sam pripadam desetinama hiljada prognanih Banjalučana, a u Gradu sam izdržao do 7. novembra 1994., nisam do tada bio zapazio neki značajniji otpor banjalučkih Srba naspram onoga što se događalo nama i Hrvatima. Bilo je pojedinačnih primjera o "dobrim ljudima u vremenu zla" i u našoj Banja Luci, ali moj je utisak da je to bilo malo, premalo...Usput, ma koliko djelovalo neskromno, reći ću da su moji utisci sa kredibilitetom s obzirom da je davne 1941. g. moj rođak, sa istim imenom i prezimenom, bio jedan od potpisnika čuvene Rezolucije banjalučkih muslimana upućene Paveliću da prestane daljnji ustaški teror nad banjalučkim Srbima. Kakvi su Vaši utisci o tome i kako ih, eventualno, komentirate?

KARLAŠ: Poznata mi je rezolucija banjalučkih Muslimana od 12. Novembra 1941. O njoj sam često pričala i prije ovog ratnog zuluma, a tokom zuluma naročito. Svijetli primjeri koje treba stalno isticati.

Mišljenja sam da se mi uvijek iznova moramo boriti za svoj moralni kredibilitet. Moj otac je bio takav kakav je bio, neko koga pominju i znani i neznani koje srećem po svijetu, ali ja svoj kredibilitet nisam gradila na njegovom, već na sopstvenom.

Što se tiče prvog dijela pitanja, mogu da odgovaram samo u lično ime, jer ja nikad nisam pripadala kolektivitetima, isuviše sam samosvojna. Dakle, ne osjećam se dobro u stadima, političkim, vjerskim, bilo kakvim, u njima mi je jako zagušljivo, imam svoj put koji je naravno teži. Kolektivitet nudi tobožnju sigurnost koja naravno zaudara i kome treba pastir neka izvoli. Meni ne.

Podsjetiću ipak na javni angažman profesora Miodraga Živanovića i sve moje kolege okupljene oko "Preloma" 1992., pokojnog profesora Miću Carevića koji je vodio javnu bitku sa nacionalistima i čija je kancelarija tada ličila na izbjeglički centar, profesora Krstana Maleševića, pjesnika Jocu Bojovića koji je zna se kako branio sugrađane, i napisao jedne od najljepših stihova o Ferhadiji u pjesmi "Munare", advokata Kosića za kojeg se takođe zna šta mu se desilo zbog odbrane prijatelja i drugih kojih je bilo ... Da ne pominjem anonimne ljude. Ja sam živjela u Banjaluci i jako dobro znam kako je bilo, prijateljevala sam sa banjalučkim muftijom Halilovićem, jako se dobro sjećam svega. Zašto su mnogi ipak ćutali, ja neću odgovarati, jer to treba pitati njih.

Lično, nisam ćutala i pristajala na zlo radi sebe. Borila sam se na svoj način i u svoje ime. Radi sebe, svoje mentalne higijene, svog osjećaja za pravdu, ma kako iluzorno to nekima zvučalo i radi sapatništva sa ugnjetavanim. Sad kad vratim film, svjesna sam koliko sam brige zadala svojim najbližima. Tata je oduvijek bio svjestan kako je opasno iskoračiti iz tora, ali je unatoč strahu za mene bio i ostao moj najbolji prijatelj. Mama takođe, sestra Dragana isto. Roditeljima sam posvetila knjigu, njihova genetika je uticala i na moj životni kod. Ovakva sam jer sam to naslijedila od njih. Moja majka je kao dijete nekoliko puta izvođena na strijeljanje, ali me nije opterećivala time. Otac je prošao svoju ratnu golgotu, ali mi je uvijek govorio da mogu da biram, da budem čovjek-pčela i da slijećem na cvijeće ili čovjek-muha pa da slijećem s oproštenjem na govna. I da uvijek tražim ono što me s ljudima spaja, a ne razdvaja. Odrasla sam gledajući ponašanje svojih i u carstvu knjiga i znanja. Sve vas to čini jakom individuom, ali i "opasnim" za gospodare života i smrti u ratnim vremenima. Čim ste izvan stada ili kolektiviteta, idealni ste za odstrel na ovaj ili na onaj način. Nije to ništa novo ne samo na ovim prostorima, već u istoriji ljudskog roda uopšte.

U svome dugogodišnjem publicističkom radu bavili ste se i fenomenom zla. Je li ono, po sadržaju, posljedicama i intenzitetu specijalitet naših - balkanskih prostora, ili je i ono univerzalna kategorija?

KARLAŠ: Naravno da nije domaći specijalitet. Balkan je samo geostrateški interesantna zona i nema ko nije promuljao, osvajao, prekrajao na ovim prostorima. To nam je bio usud. Ali i Bliski istok je zbog crnog zlata takva zona. I mnoga druga mjesta na planeti. Naše emocije nisu ništa manje do bilo kog čovjeka na zemaljskoj kugli. I dobre i loše. Možda smo strasniji u ispoljavanju emocija. Moj omiljeni pisac, erudita i čovjek, Miroslav Krleža je govorio da se na ovim prostorima prvo isuču noževi, pa se onda razgovara. Dobro poznajem istoriju ovih prostora i unatoč svemu, mržnji koja je stanje kada čovjek ima višak kiseline u sebi, pa je onda usmjerava ka drugima, kao kakvo dijete sam vidjela dobro i kad ga vjerovatno nije bilo. Racionalno sam poimala mržnju, ali emotivno ne. Zagledala sam je sa svih strana, analizirala i na koncu žalila.

Čovjek mi je u tom smislu bio enigma. Da se razumijemo, svaki čovjek u sebi ima klice i ovog i onog. Nismo mi ni anđelčići, ni đavolčići u potpunosti. Mržnja kao fenomen ljudske prirode mi je pukla pred očima u ratu. Ostavila je tragove stravične, ali ja i dalje smatram da je mržnja posljedica straha i dubokih unutrašnjih frustracija, koje se samo upakuju u odgovarajuće ideološke oblande. I da je jadna. Vrlo opasna, ali jadna.

S druge pak strane, negdje sam pročitao Vašu izjavu da ste nepopravljivi idealista te da vjerujete u dobro. "Daj Bože, šćeri, da te aga uzme", rekao bi naš narod. Imamo li mi, da kažem pretenciozno, zdravi, još uvijek argumenata da vjerujemo u dobro kada imamo itekako "bolesno Sarajevo", "bolesnu Banja Luku" i, konačno - "bolesnu Bosnu i Hercegovinu", dodao bih - kronično bolesne?

KARLAŠ: Tu dolazimo do četverolisnice. Ali i do onih koje su nazvali idealistima-utopistima, haha. Pa ovaj prostor, ova zemlja nije od juče, pamti ona protekla stoljeća, krvave dane i prije ovog našeg nesretnog perioda, ali se poslije svega uspostavljalo zajedništvo. Samo, zajedništvo je stanje duha, a ne nametnute ideologije. Ja nisam bila sretna zbog raznolikosti jer je to tako nametao CK, već zbog svog stanja duha koji voli raznovrsnost. Oduvijek sam bila samostalni strijelac i nisam pripadala partijama, već sam imala svoj stav o svemu. Bilo je i ranije lagodnije biti negdje po tim forumima, komitetima, ali ne stoji to meni. I onda se partijska stada samo transformišu u neka druga, kao što reče arhitekta, slikar i vrhunski intelektualac, s čijom porodicom prijateljujem godinama, veliki i meni dragi čika Bogdan Bogdanović, sad parafraziram, rukavica ostaje rukavica i kad je izvrnuta. Toliko o šoku na šaltanje partijskih aparatčika. Ja vjerujem u zajedništvo i dobro, jer ga ništa neće maknuti iz moje glave. Suviše imam širine, znanja i dobre volje da bi to bilo ko i bilo kad promijenio. Zemlja je sad bolesna, to je istina. Opljačkana, posijana sjemenom razdora na kojem profitiraju nacionalistički lideri i vjerski pastiri. Bogate li se bogate na muci naroda u koga se kunu. Svakodnevni štrajkovi kazuju da je ljudima te lude demagogije preko glave, ali je to još daleko od promjena nabolje. Ali, samo zdrav može pomoći bolesnom i moj prijatelj Vehid Šehić, predsjednik Foruma građana iz Tuzle uvijek iznova ponavlja da je bolest prelazna, a zdravlje već teže. Ali, ne treba odustajati, mada čovjeku nerijetko svega bude preko glave. Onda se izbroji do 10, duboko udahne i kaže, hajmo sad ponovo, haha.

Neki su Vas već pitali, a evo i ja ću: zašto ste se odmakli od novinarstva?

KARLAŠ: Jer sam se lažno predstavljala kao novinar, haha. U suštini, više mi leži neka profesura i književni izraz. Ali, otišla sam u novinarstvo sa 11 godina i šta se tu može. Ni nakon završenog fakulteta u Zagrebu nisam otišla u sigurnost radnog vremena i sigurne plate, već sam nastavila da skitam i pišem. Onda se desio rat i zaključila sam da se mora informisati, a ne sprovoditi propaganda. Kako nas je samo bilo malo, mislim na cjelokupan prostor bivše zemlje. E, nakon bitke svi su postali generali i brzinom svoje pragmatične prirode zauzeli nove profitabilnije pozicije. Mi, malobrojni bili smo loši svjedoci jednog vremena, neko čiji pogled bi vrpoljio konvertite. I nismo bili snalažljivi na taj način, nama je bila važnija istina od sigurne stolice u medijima. To je uvijek tako i ne samo ovdje, svuda je taj proces isti. Meni je bilo sve više muka od tog svega. Konkretnije, moja priroda je samo nastavila da funkcioniše na svoj način. I onda, hajmo pjevati svoj blues, kako bi to kazao Balašević. To je bilo jako teško. A s druge strane lijepo što ne moram da srećem te političare i bavim se njima. Jasno mi je šta će ovdje da bude za 50 godina, a trebalo je da izvještavam o trenutnim nebulozama. Život mi je prekratak za takvo što.

Ali, hvala Bogu, ostali ste i dalje pri peru. Sta je slijedeći projekat iz Vaše "gomile napisanog"?

KARLAŠ: Knjiga priča i roman "Kad utihnu melezi" koji mi je jako drag. Ja nazdravljam svojim melezima ma gdje bili.

Istina je jedna od najugroženijih kategorija, ne samo na našim zavičajnim prostorima, nego i na Planeti. Jedan ste od onih poslenika pisane riječi koji drži do nje i koji, što je posebno važno za reći, stvari i događaje naziva pravim imenima. Kako se Vi osjećate u ulozi don Kihota?

KARLAŠ: Priroda mi je takva da lako prozrem laž. a svi lažu, i unutar porodice i unutar društva. Laž me sapliće, tjeskobno mi je u njoj, više volim osvijetliti, rasvijetliti, demistifikovati. Pomenula sam Krležu i često i dalje u mislima, a i u snu razgovaram s njim. Znanje vas čini nepodesnim za gnježdenje laži. Često mi nedostaje sagovornik u tom smislu, pa posežem i za onima koji su otputovali na drugu stranu, ali iza njih je ipak ostao trag. Blistav. Najviše razgovaram s ocem. On ima mudrost, koju ja, još uvijek mahnita, tek stičem. Nisam ja neki Don Kihot, samo dugujem sebi da proživim ovaj život dostojno čovjeka. Takav život mi se čini jedini valjan, mada je jako teško ići strmim stazama na kojima ste uglavnom sami.

Da li još uvijek prodajete ekološke proizvode i kakve su šanse da ekologija koliko-toliko pročisti te prostore nakon što ih je politika zagadila?

KARLAŠ: Prodajem ih sebi, haha. Ekologija nam još uvijek nije bliska kategorija i način života, ali ima nas. Prepoznajemo zagađivače. Biće nas još takvih, ko se uzda, taj se i uda, haha.

I sam se ježim kada govorim o politici, ali ona se na brutalan način bavi nama pa je ne mogu ( a volio bih da mogu) zaobići. Dakle, vidite li Vi na nekom horizontu političku opciju, makar izgledala i kao fatamorgana, koja bi mogla biti kakvo-takvo svjetlo na kraju dugačkog bh. tunela?

KARLAŠ: Ima nekih pokušaja u blagim crtama. Krsmanović, gradonačelnik Foče je jedan od tih. Zaslužan je što je taj grad sa sebe skinuo užasnu ratnu anatemu, jer svi znamo šta se tamo dešavalo. Nekad je bio član Socijalističke partije, ali kada se ta stranka utopila u SNSD, osnovao je svoju stranku. Javno proziva kriminalne političke miljee, pa budemo vidjeli. Tu je i Dragan Čavić sa svojom novom strankom, ima veliki broj pristalica što kazuje da je ljudima dosta Dodikove oligarhije. Kada je RS u pitanju, cilj je razbiti većinu koju SNSD ima u vlasti, tačnije 60 odsto. Pomrsiti račune ovoj neviđenoj pljački i otimačini. I u Federaciji, drugom blentitetu je tako-tako. Lagumdžija se očito ne snalazi najbolje.

Uskoro stižete u SAD. Šta je svrha dolaska i koje američke gradove ćete posjetiti?

KARLAŠ: Boston i Washington. Družiću se sa magistrantima i doktorantima na Harvardu što me neizrecivo raduje. Ja sam fan univerziteta, vječno gladna znanja.

Da li je eventualno u planu promoviranje Vašeg prvog romana - "Četverolisna djetelina"?

KARLAŠ: Na Harvardu će svakako biti riječi i o knjizi. Neka druga vrsta promocije, ko to zna, u budućnosti možda. Ako me neko pozove. U svakom slučaju, srešću naše ljude tamo i već se pitam kako da zavaram carinike i povučem što više knjiga odavde, haha.

Hvala Vam za ovaj razgovor i neka Vam je srećna Nova, 2010. godina!

KARLAŠ: I vama i svim mojim melezima. Kada bude objavljena knjiga koja je posvećena Vilajetu, shvatićete ko su melezi i koliko su moćni. I ovako raseljeni. Živi bili.

RAZGOVOR VODIO: Bedrudin GUŠIĆ (185)

11 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Zadnjeg dana prve dekade jedanaestog mjeseca 1992, cini mi se da je bila subota ujutro oko 8h, javlja sestricna da Tomo i oficir za sat vremena dolaze po mene i voze me Koridorom za Beograd. Ionako ne mogu bogznasta ponijeti, pa pakiram samo nesto donjeg rublja, nesto za osobnu higijenu, jos mao fotografija i dokumente. Odmah javljam svekru i svekrvi da odlazim. Javljam se i Esi i Isaku. Kako su se uspjeli u tako kratkom vremenu stvoriti na Starcevici, ne znam, ali smo se uspjeli oprostiti. Kod ovih koji su mi bili domacini zadnjih mjesec i pol dana vidljivo olaksanje. Samo me sestra prati do auta i place.
Put Koridorom, za mene tada zabranjen, i prelazak granice je posebna prica. Uglavnom odobrenje za ulaz u Hrvatsku cekam u hotelu Mladost u Beogradu. Oduzilo se, a puno kosta, pa nazvah suprugovog ujaka. Odazvao se prvo nepoznat muski glas, pa onda ujak. Iskreno se obradovao i kaze odmah dolazi po mene. Cim se pojavio na ulaznim vratima hola shvatila sam po izrazu lica da nesto nije u redu. Za njim markantnim i nekad veselim covjekom, nekoliko koraka iza ide neka sitna neugledna muska osoba, stalno se osvrcuci oko sebe. Od onog, sigurna sam, od srca obecanog "mozes ti bre kod svoga uje ostati koliko hoces" osta samo poziv na kavu. Za zvati ostale BG rodjake vise nemam volje. Otprati me ujo na autobusni koldvor. Za petama nam stalno ona spodoba. Moj autobus kreni za Novi Sad, ujo ode na drugu stranu, a spodoba na trecu. Prijateljicin stan na keju Dunavskom, u sinovljevoj sobi velika slika Drazina. Ne cudim se sto su svi osim prijateljice ledeni. Za dva tri dana uputih se prema Senti. Nisam znala da su noci ravnicarske tako tamne i sablasne. Valjda cu od cijele Sente zauvjek pamtiti samo neprekidno nocno "lajanje kera". Tek iz hotela u Senti javlam roditeljima u Prijedor da vise nisam u BL. Ne vjeruju mi, traze mi tel. broj da provjere. Stize poziv iz BL. Kao ima prazan stan u Zagrebu, pa neka udjem. Neka, hvala. Ma kako samo znaju gdje sam? Radio Mileva...
Napokon stize vijest o odobrenju ulaska u RH. Dugi dosadni put madjarskom ravnicom pomogao mi je da malo sredim misli. Znam, gdje god se skrasim cekaju me samo krv, znoj i suze. Ako su me istjerali moji, sta mogu ocekivati od onih kod kojih dolazim kao nepogoda. Bila sam svjesna toga i prije odlaska iz BL.
U Barcu me ceka auto i napokon u zadnjim minutama dana 21. mjeseca jedanaestog, godine 1992. prelazim hrvatsku granicu. Prvo pitanje:"Ima oruzje, nema oruzje?", strani naglasak, crna put, strana uniforma...j.... ti uniforme.
nastavak slijedi...Nada Š.D.

Saturday, 09 January, 2010  
Anonymous Anonymous said...

Nastavak
Uglavnom, s tim je moja BL prica zauvjek zavrsena. Mozda su mene prerano istjerali pa nisam cula te slatke glasove otpora. Nisam cula ni tiho negodovanje. Nista to ne bi pomoglo, ali bi bilo lakse u dusi. Zivu glavu sigurno ne bi izvukla da mi nisu pomogli mnogi. Ali svi koji su meni pomogli obozavali su Slobu, svi osim moje Vere. I nitko me ne moze uvjeriti da nisu znali o cemu se radi, makar u podsvijesti. Koliko se odobravanja prosu po BL kad je srusen toranj na Kozari...ma nece nama Yutel...
Mozda moja BL prica ne bi bila zauvjek zavrsena da nisu igrali tako grubo, da su me recimo "humano preselili". Pa nisam ja postavljala balvane po BL, nisam ni gadjala snajperom, nisam bila ni neka poznata osoba, ni imala raskosan stan. Na zidovima mi nisu visile slike politicara, ni onih "dobrih", ni onih "zlocestih". U biblioteci mi uglavnom bila belatristika, esejistika, eciklopedije i strucna literatura.
Vise kao kompliment dozivjeh kad se Brdjo napravi da me ne vidi. Sta ocekivati od niskog muskarca koji nosi "stikle". Ali kad nakon vise od petnaest godina shvatas da je netko s tobom lijepo pricao, donosio ruze, parfeme iz Pariza izmedju ostalog i zato sto je mislio da sam arijevka bar onoliko koliko i on...e onda to razara i dusu i razum. Cisto me strah od tog mog zakasnjelog shvatanja, sta li me jos ceka?
Zbog svega toga borba koju vodi gospodja Karlas za mene osobno nije vise vazna. Kako i sama kaze, najvaznija je njoj, jer je puno bolji osjecaj biti u njenoj kozi, nego u kozi ovog mog Z.., gore spomenutog. Vazno je i za buduce generacije bivseg mi najvoljenijeg grada. Zato sto sam ga nekad voljela, bilo bi mi drago da opere obraz.
Zato Vama gospodjo Karlas zelim da ustrajete, najvise zbog svojih sugradjana.
Nada Stefanac

Saturday, 09 January, 2010  
Anonymous Anonymous said...

Da je vise Radmila i popova kao Orsolic sve bi bilo bolje.Zelim im svako dobro i sretnu Novu!
Sejo B.

Saturday, 09 January, 2010  
Blogger co said...

U zadnje vrijeme se ne javljam na priloge zbog nekakve nezaiteresiranosti koja se kod mene javlja u talasima. Evo i ovaj intervju s Radmilom je tu vec nekoliko dana a da se nisam olgasio sto mi se ranije u slicnim situacijama nije desavalo. Izgleda da vrijeme ipak cini svoje i da stvari koje bi me ranije tjerale da se javim imaju sve manje uticaja. A ovaj Radmilin intervju zaista vrijedi da covjek napise par rijeci jer se tice nas i nasih sudbina, te posebno sudbina mladje generacije, jer govori o nama kao pripadnicima jednog drustva koje je dozivjelo strahovite promjene u historijski gledano veoma kratkom roku. A promjene su, nazalost, na gore i to je ono sto bi nas sviju trebalo animirati da se angaziramo da negativne trendove pokusamo bar usporiti, ako ih vec ne mozemo okrenuti u drugom, pozitivnom smjeru.

Ovaj Radmilin intervju, kao i vecina priloga slicne teme, vecinu ostavlja ravnodusnim. Vec dugo se pitam zasto je to tako i analiziram moguce razloge. Vjerojatno bi oni koji je to struka mogli objasniti zasto je to tako a ja, kao osoba koja se cijelog zivota bavi tehnikom i tehnologijom, izvlacim svoje zakljucke na osnovu vlastitih iskustava, druzeci se s ljudima, kroz nase razgovore, posmatrajuci zbivanja oko sebe, te nase ponasanje ovih zadnjih petnaestak godina koje su imale nesagledive posljedice na nase zivote. Evo, dakle, mojih razmisljanja, iako znam da vecinu ona ne zanimaju jer bi ovaj intervju vec odavno izazvao lavinu komentara.

Dakle, zasto jedan ovakav intervju ne izaziva vise reakcija?

Znajuci da na blog navracaju vecinom oni koji se mogu svrstati pod uvodnik bloga, razlozi za nezaiteresiranost ili apatiju su razliciti.

Neki od nas nemaju osjecaj da bi njihovo javljanje imalo ikakvo znacenje vec se zadovoljavaju pasivnim druzenjem, dolazeci na blog svakodnevno da bi procitali o cemu drugi pisu. Takvi su vjerojatno u vecini i dolazak na blog im dodje kao dio svakodnevnih aktivnosti koje odradjuju rutinski, bez nekog dubljeg ukljucivanja u ono o cemu se na blogu pise i govor.

Ima i jedan broj onih koji nisu vicni kompjuterima i novim tehnologijama pa im svako aktivinije ukljucivanje predstavlja veliku teskocu.

Ima i onih koji, iako im godi procitati kada neko drugi otvoreno prica o onome sto su osjetili na svojoj kozi, ne zele da se ekponiraju zbog vlastitih interesa. Takvi kalkuliraju o mogucim posljedicama iznosenja svojim razmisljanja jer ne zele da dolaze u ‘nepotrebne’ konflikte ili da se zamjeraju onima koji bi im sutra mogli biti od koristi.
(nastavak slijedi...)

Saturday, 09 January, 2010  
Blogger co said...

Ima na blogu i onih koji su se okrenuli ‘svojima’ jer se tako osjecaju sigurnijim, iako jos uvijek misle da su oni stari i da ih svrstavanje u stada nije povuklo.

Veliki razlog za nezaiteresiranost je i jedna istina koju Radmila izrece u intervju-u: njeno neprihvatanje da pripada krdu, a posebno ne nacionalistickom, tako da je i to vjerojatno veliki razlog sto one koji se slazu sa onim o cemu Radmila prica ta sama pomisao da se moraju organizirati odbija od tog svrstavanja pa se svi pokusaji svode na pojedinacne strelce koji kao jedinke ne mogu predstavljati neku snagu koje bi stvari mogli promijeniti na bolje.

Tako je eto od nekih 300-tinjak stalnih posjetilaca bloga, broj onih koji se jave na ovakve teme veoma mali, negdje oko jedan posto, sto je jedna zalosna realnost od koje se ne moze pobjeci.

Zbog toga me istupi kao ovaj Radmilin jos vise impresioniraju znajuci kroz sta sve jedna ovakva osoba mora prolaziti u svakodnevnom okruzenju koje zadnjih 20-tak godina vlada na onim nasim prostorima. Njena hrabrost da otvoreno prica o zlu koje se desilo u onim nasim krajevima je zaista za divljenje i zasluzuje da joj odamo duzno priznanje. Ali ako ce se i dalje broj onih koji ce se javljati svoditi na jedan posto, Radmilin trud ce biti uzaludan, a sudbina buducih generacija u onim nasim krajevima ne moze biti svijetla. Mrak ce jos dugo vladati onim nasim prostorima na kojima smo proveli sretna djetinjstva a za nepaljenje svjetla cemo veliku odgovornost svoditi sami jer nam je bilo tesko ustati iz udobne fotelje kako bi okrenuli prekidac.

Co

Saturday, 09 January, 2010  
Anonymous Anonymous said...

Milane, budi pocascen sto ti se vecinom obracaju dame.
Stalno mi je u glavi na gostovanju u Sarajevu Mirko Kovac.
Dvadeset godina njegovog izopcenja (vlastita odluka) iz Beograda i ocajnicki vapaj "pisite o devedesetim, svi pisite, mora se znati istina o svemu."
Odavno zelim ovakve komentare, zeljela sam ih inicirati, ali uvijek postoji bojazan da to neko ne shvati kao pametovanje,
Radmila pise kao individualac i ne ocekuje da joj se neko zbog toga divi, Nada pise kao individualac i ne ocekuje sigurno da joj se dive a hrabro prima sve napade i kritike.Pise vlastitu istoriju.
Dok individualci ne pocnu pisati o svemu i svakome bez straha "Nema nama preko rijeke".
Mi smo zene i nosimo u sebi gen straha za buducnost nasih potomaka.Puno je veci i snazniji od muskog po mom licnom uvjerenju.
Sve zene svijeta, bez obzira na rasu, boju i naciju.
Mnogi trose silne sate na internetu i blogovima punim bljuvotina, uvreda i nebuloza.Mi to nemozemo promijeniti ali dok ti se dosadasnji blogeri i citaci
ne svedu na nulu, mislim da ovo ima smisla.Nase ne ustajanje iz fotelja i nezainteresovanost nas je i dovelo tu gdje jesmo.Neobrazovani po meni i sutnjom dokazuju da imamo pravo. Ali zasto obrazovani sute????????

Napomena:
U Banja Luci gostovao Halid Beslic.Imao intervju na sarajevskoj Tv.Pun emocija.Prepuna sala Borik mladog svijeta.O tome je kaze sanjao dvadeset godina. Nastup u lijepoj Banja Luci. Njegove pjesme vecinom "neki novi sevdah".Hemija i emocije izmedju njega i publike dovele su ga do suza.
Izlazak Dodika na binu prilikom gostovanja Neleta i Emira i salve zvizduka i negodovanja, tom samoincijativnom postupku. Taj svijet nije bio ni rodjen, ili su tek kretali u osnovnu skolu za vrijeme ovog zla. Radi njih vrijedi ustrajati
Pozdrav Saima

Sunday, 10 January, 2010  
Anonymous Enisa said...

Nakon 64 godine života i ja sam pronašla četvorolisnu djetelinu -knjigu naše drage banjalučanke Radmile Karlaš. Ona je sada u SAD i ja joj želim ugodan boravak tamo, da u susretima sa našim ljudima prikupi materijala i ideja za svoj novi književni rad. Iz intervjua ste mogli saznati da će boraviti u Bostonu i Washingtonu, pa ako je netko sretne neka joj stisne ruku i zahvali za njen protest protiv zla koje su nam ućinili naši sugrađani.

Ćini mi se da sam poprirodi slićna Radmili.Nikad nisam podnosila nepravdu i bunila sam se na slićan naćin.

"Dva loša ubiše Miloša"desilo se u Kemijskoj školi početkom osadesetih godina, na početku mog radnog staža. Direktorca M.Č. bila je dobar pedagog, vrijedan radnik, pa je i od drugih očekivala red, rad i disciplinu.
Njima dvoma V.B i M.K. to nije odgovaralo, jer nisu bili neki radnici, pa su u organizaciji S.K. pokrenuli hajku protiv direktorice tražeći njenu smjenu. (Ona nije bila član SK). Većina je bila preneražena ali su ćutali, jer su se bojali odmazde. Bila sam osamljena u borbi za pravdu, dokazujući da je direktorica dobra, stroga i pravedna. Glasačka mašinerija je uradila svoje. Mene su kaznili partijskom opomenom. Uvrijeđena direktorica, tražila je premještaj na drugu školu u okviru Teh. školskog centra (Metalsku šk.) a ja sam prešla na Građ. školu. Uložila sam žalbu Opštinskom komitetu i kazna mi je ukinuta. Pokušali su da mi ponište riješenje o dodjeli stana, tri puta su taj stan dodjeljivali drugom i spletom okolnostiniko od njih nije dobio taj stan. Savjet Teh. školskog. centra ipak na kraju je stan dodjelio meni.

Pozrav Enisa

Sunday, 10 January, 2010  
Anonymous Anonymous said...

Draga Saima
Nedavno je jedna kolegica zagrebcanka na sluzbenom putu u Ogulinu upoznala mog bivseg kolegu prognanika iz BL. Ispricala mi je kako me nahvalio, kako je rekao da sam divna osoba, kako....Brzo sam je prekinula rekavsi joj da ne zelim nista cuti o njemu. Zacudjeno me pitala zasto sam tako gruba. Odgovorila sam da ja jesam divna osoba, ali da je on bio i ostao gad. U takvim stvarima sam vrlo direktna, svidjalo se to nekom ili ne.
Kad pisem o predratnom i ratnom periodu u BL, ne pisem svju povijest, jer ona nije nikom zanimljiva. Zelim svjedociti o atmosveri koja je vladala, a tu mogu biti vjerodostojna samo ako pisem o onome sto se dogadjalo meni i oko mene. Ja na pr. ne pisem o Prijedoru gdje su moji roditelji prezivjeli strahote, a samo iz razloga sto nisam tomu svjedocila. Takodje sam svjesna da sam vam nekad dosadna s nekim detaljima, pa nekad i nerazumljiva. Rekla sam vec da sam stoposto sigurna da se BL blogovi puno citaju u BL. E ti detalji su namjenjeni njima dolje da se prepoznaju. Kad sam spomenula TV toranj na Kozari jedna osoba iz intervjua se sigurno prepoznala. Moja kolegica Edina je bila prva zena logorasica (po nekima). Nju je spasio iz logora njen prijatelj Stojan Zupljanin. Je li on zbog toga dobar covjek?
Da se malo osvrnem i na onu urednikovu kako bi se mi iz dijaspore trebali angazirati da se promjene na gore makar uspore. Pa Ti bi Co bar morao znati da dijaspora moze slati samo pare (ako ih ima), a ako zelis sta mijenjati, bujrum. Vrati se pa mijenjaj. Uostalom s kim god se cujem iz BL svi se fale, a bogme i dobro su se financiski potkovali. Mnogi od njih sto se materijalnog tice, prije rata su imali manje od mene, a sad imaju puno, puno vise. I ja bi tu trebala nesto mijenjati...?
Nada Š. D.

Sunday, 10 January, 2010  
Anonymous Anonymous said...

Danas kod nas predsjednicki izbori. Nisam pratila kampanju jer sam odavno prestala vjerovati medijima. Ovdje ne treba trositi pare na novine. Tocno znas sto ce o jednoj temi reci Jutarnji, sto Slobodna, sto Vecernji. Uglavnom svi pljuju po ovoj zemlji pa je pravo cudo da nema poplave. Jedni sebe zovu Ljevima, drugi Desnima, ili Konzrvativcima i Libralima, a sve isto... samo borba za vlast, jer od politike se dobro zivi. Isto se dogadja i s televizijom. Tocno znas kako ce Stankovic pristupit kojem gostu, kakve ce razgovore vodit Dujmovic, a kakve Vesna. O onom biseru sto ga voli okruzenje da i ne pricam. Kakve ce stavove zauzeti Nova unaprijed znam, a znam i zasto. Hocu reci , imala bih ja i ovdje sta mijenjati, kao i svi vi tamo gdje zivite. Ipak ove godine me zaprepastio pritisak uze mi okoline da glasam za onog, po njima, demokratskijeg kandidata. Pritisak je pritisak, ma kako dobronamjeran bio, a tor je tor, makar on nosio demokratski predznak. Ne lezi to meni, imam ja svoju glazbu.
Nada Š. D. ili bolje reci Megera

Sunday, 10 January, 2010  
Blogger co said...

Evo upravo ovo sto se desava potvrdjuje moju konstataciju da se na priloge kao sto je ovaj javlja jedva jedan posto posjetilaca. Imena se ponavljaju i ne treba biti veliki vrac da pogodis ko ce se javiti.

Nadino pisanje o onome kroz sta je ona prosla je upravo ono o cemu govorim. Nisam ja naivan pa da mislim da mi mozemo puno toga promijeniti svojim angaziranjem ali tragedija je sto najveci broj prognanika cuti i njihovi glasovi se ne cuju pa se na osnovu toga moze izvlaciti zakljucak da ono sto se desilo u Banjaluci i nije tako strasno: eto samo tu i tamo neko napise ponesto o dogadjajima za vrijeme rata, dakle, one price o maltretiranjiam, zlocinima i masovnom progonu ne mogu biti tacne. Tako bih ja zakljucivao ako bih sa strane pokusavao da shvatim sta se tamo dogadjalo.

U isto vrijeme, sadasnja (a i prijasnje) vlast u Banjaluci je veoma glasna i lazima siri laznu sliku o paradrzavi koja je stvorena (uz svesrdnu pomoc mocnih sila) na onim prostorima znamo na koji nacin. Ta njihova propaganda je svakim danom sve glasnija a svakom imalo razuman zna koja je moc propagande. Nakon izvjesnog vremena i sam cu poceti vjerovati da se meni mnoge stvari samo pricinjavaju, da se nisu dogodile, nego sam ih ja iskonstruisao u svojoj glavi. A mozete misliti kako takva propaganda lezi onima koji su bili dio mehanizma, svako na svoj nacin. Onim silnim ‘malim’ nacionalistima, koji su bez pogovora prihvacali metode za progon razradjene na ‘visim’ nivoima. Oni su vec odavno zaboravili da su bili dio svega onoga sto se tamo desilo i sve im se sada cini potpuno normalnim. Savjest ih ni malo ne grize jer na jednoj strani slusaju hvalospjeve o ‘drzavi’ koju su svi zajednicki stvarali a na drugoj strani nema nikoga da ih podsjeti na njihovu stvarnu ulogu u tim ruznim vremenima, kada su bili kotacici u mehanizmu koji je stvorio nakaradu u kojoj sada zive.

Dakle, Nado, ja nemam iluzije da mi mozemo mnogo toga promijeniti, narocito ne kod onih koji su se docepali vlasti pa im je sada dobro, ali mozemo siriti istinu o jednom vremenu, ljudima koje smo poznavali i njhovom odnosu prema zlu, jer to dugujemo mladjim narastajima. Ja sam protiv toga da tu istinu prenosim s koljena na koljeno, u uskom porodicnom krugu, kako su to nasi ‘prijatelji’ godinama radili, pa smo dozivjeli to sto smo dozivjeli. S tehnologijama koje su danas svima dostupne treba govoriti istinu, otvoreno, kao protutezu lazima, inace ce ovaj svijet moralno padati sve dublje i dublje.

Posao nije lak, ali ni ono kroz sto smo prosli nije bio med i mlijeko.

Co

Sunday, 10 January, 2010  
Anonymous Anonymous said...

Zahvaljujuci Niskani i Nadi, i njihovom novogodisnjem poklonu procitala sam toliko spominjanu knjigu - Cetverolisna djetelina.
Kako sam ju dozivjela?
Bliskom.
Kosmar. Bombardiranje slika mucnog, teskog, bolnog dozivljenog tijekom rata i bijeg u lijepe dane proslosti uz more. Moras tako ako zelis ostati cijelim.
Itekako to razumijem, jer sam upravo to i sama prozivljavala.
Mjesec dana nakon bijega iz tadasnjeg "mog" grada, setajuci ulicom Zagreba, sretoh rodjaka. Pita me – Kako si Natasa? Odgovaram – Kosmar! Osjecam se kao da cu se raspoluciti, kao da cu dozivjeti nervni slom. Gleda me cudno! Ne razumije! Razumijem zasto on ne razumije.

Zaposlila sam se ubrzo. Trebalo je prionuti na novi posao, prilagoditi se sredini. Sreca! Izvukla sam se!
Zahvalna sam svakome koji o tome pise, jer se ne smije zaboraviti, ali i svjesna da se ne moze promijeniti za mog zivota.
Samo ja vise nemam dobar zeludac ni zdravo srce da to iznova prozivljavam.
Zato se redovito punim energijom ljubavi, okrecuci se svojima, prijateljima, lijepim ostvarenjima covjekove kreativnosti, energijom prirode i Univerzuma.
Natasa

Sunday, 10 January, 2010  

Post a Comment

<< Home